Gå till innehåll
TruckSims.se - Ett lite trevligare community
Mattias P

Blender - Kantiga modeller

Recommended Posts

preblim.jpg

1. Intro/Import
Ibland när man importerar in modeller ifrån andra 3D program till Blender så kan man få modeller som är lite kantiga på sina håll. Här har jag importerat in en model i .obj format som jag exporterat ut ifrån Zmodeler 2 och då kan det kan se ut så här ibland. Det ska även sägas att detta tricket inte fungerar precis alla gånger.

1.jpg

2. Markera vertexpunkterna
Inte helt vad man skulle vilja ha.
Vad vi behöver göra är att markera alla vertexpunkter och sedan ta bort "dubbletter".

För att göra detta hoppas vi in i "Edit Mode" med hjälp av "Tab", vi kan sedan markera allt med "A" på tangentbordet.

2.jpg

3. Remove Doubles
När vi har alla punkter markerade så går vi till Mesh -> Vertices och väljer sedan " Remove Doubles ". Det går även att använda CTRL + V på tangetbordet och sedan välja "Remove Doubles" i menyn som ploppar fram. 

3.jpg

4. Smooooooooooth
Men vänta lite nu, det hände ju inte något alls!
Lugn och fin, mina vänner. Vi är faktiskt bara halvvägs genom guiden.

Om du är kvar i Edit Mode så kan du hoppa ur det genom att trycka på Tab igen. Nu när vi är i Object Mode (standard läget) så tar vi oss en titt på menyn till vänster, där ser vi en rad där det står "Shading" och under har vi två stycken knappar."Smooth" och Flat, tryck nu på knappen för "Smooth".

4.jpg

5. Modifiers
Oj då! Här hände det grejer va?
Efter att vi har fått en modell som är lenare än ett barns rumpa så hoppar vi över till fliken med "Modifiers".

5.jpg

6. Edge Split
I fliken väljer du nu att lägga till modifiern som heter "Edge Split". Tryck sedan på Apply.

6.jpg

7. Arbeta vidare!
Har du nått hela vägen hit så kan du börja arbeta med din modell. Du har lyckats med bedriften att följa alla mina svåra steg, gratulerar!

06yzswt.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu